
 
 

 
 

 
 
 

TRETIA SEKCIA 
 
 
 
 
 
 

RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. 
proti SLOVENSKEJ REPUBLIKE ( č. 3) 

 
(sťažnosť č. 37986/09) 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

ROZSUDOK 
 

 
 

ŠTRASBURG 
 

7. január 2014 
 

 
 

 
Tento rozsudok nadobudne právoplatnosť za podmienok stanovených v článku 44 
ods. 2 Dohovoru. Môže byť predmetom redakčných opráv.  

 





 ROZSUDOK RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. proti SLOVENSKU (č. 3) 1 

Vo veci Ringier Axel Springer Slovakia, a.s. proti Slovenskej 
republike (č. 3), 

Európsky súd pre ľudské práva (tretia sekcia) zasadajúc v komore            
v zložení: 
 Alvina Gyulumyan, predseda, 
 Corneliu Bîrsan, 
 Ján Šikuta, 
 Luis López Guerra, 
 Kristina Pardalos, 
 Johannes Silvis, 
 Valeriu Griţco, sudcovia, 
a Marialena Tsirli, zástupkyňa tajomníka sekcie, 

po prerokovaní na neverejnom zasadnutí 3. decembra 2013, 
vyhlasuje nasledovný rozsudok, ktorý bol prijatý v tento deň: 

KONANIE 

1.  Prípad vznikol na základe sťažnosti (č. 37986/09) podanej proti 
Slovenskej republike na Súd podľa článku 34 Dohovoru o ochrane ľudských 
práv a základných slobôd (ďalej len „Dohovor”) dňa 8. júla 2009 akciovou 
spoločnosťou založenou podľa zákonov Slovenskej republiky, meno ktorej 
je v súčasnosti Ringier Axel Springer Slovakia, a.s. (ďalej len „sťažujúca sa 
spoločnosť”), a ktorá sa vtedy volala RINGIER SLOVAKIA a.s. 

2.  Sťažujúca sa spoločnosť bola zastúpená pánom J. Havlátom, 
advokátom pôsobiacim v Bratislave. Vláda Slovenskej republiky (ďalej len 
„vláda”) bola zastúpená jej zástupkyňou, pani M. Pirošíkovou.  

3.  Sťažujúca sa spoločnosť tvrdila, že výsledok konania o žalobe na 
ochranu osobnosti proti nej bol v rozpore s jej právami podľa článku 10 
Dohovoru.  

4.  Dňa 18. októbra 2013 bola sťažnosť oznámená vláde.  

SKUTKOVÝ STAV 

I.  OKOLNOSTI PRÍPADU 

A. Sťažujúca sa spoločnosť 

5.  Sťažujúca sa spoločnosť je multimediálne vydavateľstvo, ktoré bolo 
založené podľa zákonov Slovenskej republiky v roku 1999. Je zriadená ako 
akciová spoločnosť a jej sídlo je v Bratislave. 



2 ROZSUDOK RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. proti SLOVENSKU (č. 3)  

6.  Právny predchodca sťažujúcej sa spoločnosti, v súvislosti 
s udalosťami vedúcimi k podaniu súčasnej sťažnosti, bol spoločnosťou 
s ručením obmedzeným, založenou podľa slovenských právnych predpisov 
v roku 1994 a so sídlom v Bratislave. Predchádzajúca spoločnosť bola 
vydavateľom populárneho denníka, Nový čas, ktorý má celoštátne pokrytie 
a bol neskôr uznaný súdmi ako jeden z najčítanejších denníkov na 
Slovensku. 

7.  Pred konaním popísaným nižšie, v roku 2004, bol právny predchodca 
sťažujúcej sa spoločnosti spojený so sťažujúcou sa spoločnosťou. Pre 
zjednodušenie odkazov „sťažujúca sa spoločnosť“ zahŕňa ďalej v tomto 
rozsudku právneho predchodcu sťažujúcej sa spoločnosti. 

B.  Skutkové pozadie 

8.  Predmetný prípad sa týka účasti osoby A. vo vedomostnom kvíze 
„Milionár” v marci a v apríli 2004. 

9.  Kvíz bol vysielaný populárnou národnou televíznou stanicou. 
10. Pre posúdenie určitých aspektov tohto prípadu, môže byť relevantné, 

že A. bol študentom informačných techonológií a tiež podielovým 
vlastníkom a štatutárnym orgánom spoločnosti s ručením obmedzeným 
špecializujúcej sa, inter alia, na nákup, predaj a opravu mobilných 
telefónov. 

11.  V súťaži si A. počínal pozoruhodne dobre pri správnom zodpovedaní 
trinástich otázok, až kým nesprávne odpovedal na štrnástu otázku, ktorá 
bola hodná ekvivalentu približne 50 000 EUR. A. bol tak vylúčený zo 
súťaže s výhrou vo výške ekvivalentu približne 2 500 EUR. 

12.  A. následne podal písomný protest na organizátorov kvízu tvrdiac, 
že štrnásta otázka bola formulovaná nejednoznačným spôsobom, a že za 
daných okolností bola jeho odpoveď správna. Protest však bol zamietnutý.  

13.  Dňa 19. mája 2004 organizátor kvízu podal trestné oznámenie na 
základe podozrenia, že v súvislosti s kvízom A. alebo iné neznáme osoby 
spáchali trestný čin podvodu. 

14.  Dňa 15. mája 2006 bolo vyšetrovanie trestného oznámenia zastavené 
z dôvodu, že sa nepodarilo zistiť skutočnosti odôvodňujúce trestné stíhanie 
voči konkrétnej osobe. 

15.  Kontroverznosti štrnástej otázky, ako aj podozreniu voči A. bolo v 
Novom čase a v inej tlači na Slovensku venované široké mediálne pokrytie, 
inter alia dostatočne prezentujúce postoj A. 

 Obidve témy boli tiež predmetom živej diskusie na viacerých 
internetových fórach.  



 ROZSUDOK RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. proti SLOVENSKU (č. 3) 3 

C. Články 

16.  Medzičasom, 11. 18. a 22. mája 2004, vydala sťažujúca sa 
spoločnosť v Novom čase o incidente tri články. Názvy a úvodné odseky 
týchto článkov sa objavili na titulnej strane novín v príslušných dňoch. Boli 
sprevádzané fotografiami a ďalej v novinách nasledované ďalším textom 
a fotografiami pod samostatnými názvami. 

1.  Článok z 11. mája 2004 

17.  Na titulnej strane novín mal článok názov: 
 

„Podvádzal? Už sa začalo vyšetrovanie!“ 
 

18.  Ďalšie titulky na titulnej strane zneli takto: 
             

       „Vyhodený súťažiaci“ 
  a 

            „Škandál v [názov súťaže]“ 

19.  Úvodný odsek na titulnej strane znel takto: 
 
„Karta sa obrátila! Súťažiaceho, ktorý mal neprávom prísť v televíznom kvíze o 
[ekvivalent približne 50 000 EUR], teraz podozrievajú z podvodu! Sklamanému  
[A.] [televízna stanica] navyše neumožnila vrátiť sa do hry!“ 

 
20.  Článok pokračoval na strane 20 pod názvom: 
 

„Podozrenie [televízna stanica]: Podvod v [názov relácie]?“ 

21.  Ďalšie titulky na strane 20 zneli takto: 
 

„[On] sa do kvízu sa nevráti” 

a 
     „Bude sa súdiť“ 

22. Úvodný odsek na tejto strane znel nasledovne:  
 
„Škandál v televíznom kvíze [názov kvízu], kde mal súťažiaci neprávom prísť 

o [ekvivalent približne 50 000 EUR] výhru, naberá na obrátkach! [Celé meno A.], 
[vek A.] sa márne domáha svojho práva opäť zasadnúť do milionárskeho kresla. 
[Názov televíznej stanice] totiž povedala jednoznačné NIE jeho úsiliu znovu si 
zasúťažiť v obľúbenej relácii. [Názov televíznej stanice] navyše vyrukovala 
s podozrením: Súťažiaci možno podvádzal!”   

 
23.  Text článku začína nasledovne:  

 
„Podozrenie sa zrodilo po tom, čo si viacero právnikov dôkladne prezrelo zábery 

zo sporného dielu televízneho kvízu. Prvotný zámer – zistiť, či naozaj došlo k omylu 



4 ROZSUDOK RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. proti SLOVENSKU (č. 3)  

– však vyústil do nečakaného finále! Pri detailnom sledovaní videozáznamu právnici 
stŕpli hrôzou: Nebola to čistá hra! [A.] zrejme podvádzal! 
 
Ich podozrenie vychádzalo z nezvyčajného správania hráča. „Keď dostal otázku, 

nezvažoval ponúknuté možnosti. Akoby zámerne odvádzal pozornosť rôznymi 
úvahami, ktoré s otázkou vôbec nesúviseli. A potom zrazu vyrukoval so správnou 
odpoveďou,“ tvrdí jeden z právnikov, ktorý svoje podozrenie už tlmočil vedeniu 
televízie. 
 
Na internete sa rozpútala diskusia a ozvali sa diváci, ktorí si netypické počínanie 

hráča tiež všimli,“ doložila ako „usvedčujúce dôkazy“ hovorkyňa [meno] [názov 
televíznej stanice]. „Naši právnici zvažujú ďalšie dôkazy a po ich vyhodnotení 
usúdime, či podáme na súťažiaceho trestné oznámenie,“ konštatovala.   
 
Prekvapivé podozrenie však [A.] nevyviedlo z miery. „Rátal som s tým, že na mňa 

niečo vytiahnu. Ale nemajú vôbec pravdu,“ prízvukoval [A.].   
 

24.  Článok ďalej pokračuje s neutrálnym popisom incidentu s 
nejednoznačnou otázkou, po ktorej nasledujú zmienky na reakcie A. 
a televíznej stanice v nasledujúcom znení: 

 
„Sklamaný hráč nezávahal ani minútu a podal písomný protest, na ktorý má podľa 

Reklamačného poriadku kvízu právo. „Poukázal som na nejednoznačnosť odpovede 
na [štrnástu] otázku,“ povedal [A.]. Podľa regulí mala [názov televíznej stanice] 
odpovedať na túto námietku do dvoch týždňov, ale už včera vyriekla definitívny 
verdikt: [A.] sa do [názov kvízu] nevráti! „Súťažiaci do dnešného dňa nepredložil 
žiadny relevantný odborný dôkaz, ktorý by potvrdil jeho tvrdenia. Všetky naše 
zdroje, renomované odborné publikácie, dávajú za pravdu nám,“ dodala [hovorkyňa 
televíznej stanice]. Neúspešný kandidát na milionára chce ešte s [televíznou 
stanicou] vyjednávať. „Ak to nepôjde, budem sa súdiť!“ Vyhlásil [A.].“ 

2.  Článok z 18. mája 2004 

25.  Na titulke novín má článok názov: 
 

„[Názov televíznej stanice] vracia úder: Namiesto miliónov pôjdeš sedieť!“ 

26.  Ďalší titulok na titulnej strane znel takto: 
 

„Škandálny [názov kvízu]“ 

27.  Úvodný odsek na titulnej strane znel takto: 
 

„Pre [A.] [vek A.], ktorý sa cíti podvedený, lebo ho z televízneho kvízu [názov 
kvízu] vyhodili, chystá [názov televíznej stanice] nemilé prekvapenie. Nielenže mu 
neumožní vrátiť sa do hry, ale dokonca naňho podá aj trestné oznámenie! Z čoho 
podozrieva komerčná televízia neúspešného „milionára“?“ 

 
28.  Článok pokračuje na strane 20 pod názvom: 

„[Názov televíznej stanice] [A.]: Pôjdeš sedieť za podvod!“ 



 ROZSUDOK RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. proti SLOVENSKU (č. 3) 5 

29.  Nachádza sa tam fotografia [A.] súťažiaceho v kvíze na 
kontroverznej otázke v popredí s nasledujúcim vysvetľujúcim textom pod 
ňou: 

 
„Obrovský divácky ohlas a búrlivá internetová diskusia o možnom podvode 

prinútila vedenie [názov televíznej stanice], aby videozáznam z relácie dala na 
posúdenie odborníkom.“ 
 

30.  Úvodný odsek na tejto strane znel nasledovne:  
 
 „Vyjednávať sa nebude! Rozhodlo vedenie televízie [názov televíznej stanice] 

a zmietlo zo stola žiadosť [A.] [vek A.]. Tento muž z [mesto] sa cíti podvedený, 
pretože ho z vedomostnej hry údajne neprávom vylúčili, a preto sa chce do súťaže 
vrátiť. Komerčná televízia mu to však neumožní. A od tohto rozhodnutia ju 
neodradia ani [A.] vyhrážky, že celú vec poženie až pred súd. Dokonca mu [názov 
televíznej stanice] odpovedá ešte razantnejšie: „Podáme naňho trestné oznámenie,“ 
konštatovala hovorkyňa televíznej stanice [meno hovorkyne].“ 
 

31.  Text článku začína s odkazom na podozrenie televíznej stanice a 
citovaním vyjadrenia a jeho zdroja, tak ako bol označené vyššie v odseku 
23, po ktorom nasleduje citácia vlastného písomného vyjadrenia televíznej 
stanice popri nasledujúcom texte.  

 „Na základe odbornej psychologickej analýzy videozáznamu a na základe mnohých 
nepriamych dôkazov máme podozrenie zo spáchania podvodu v relácii [Milionár], a 
preto [televízna stanica] podá na súťažiaceho trestné oznámenie.” 

32.  Článok pokračuje zmienkou na protest podaný A. a citovaním  jeho 
vyjadrenia a televízie.  

 „Vzniesol som námietku v požadovanej lehote 14 dní. Podľa [reklamačného 
poriadku] som na to mal právo.“ 

a 

„Protest však nebol dostatočne odborne podložený dôkazmi tak, aby vedeniu 
[televíznej stanice] poskytol relevantný dôvod na vrátenie súťažiaceho do hry.“     

33.  Článok pokračuje neutrálnou zmienkou o rozhodnutí televíznej 
stanice, ktoré bolo oznámené sťažovateľovi prostredníctvom listu od 
právnikov televíznej stanice a citovaním reakcie A. v znení:  

 „Z ich listu nie je jasné, koho vlastne zastupujú. Preto tento písomný doklad 
považujem  za bezcenný a tvrdím, že oficiálne stanovisko [televíznej stanice] stále 
nemám.” 

34.  Záverečná časť článku znie nasledovne: 

„[A.] tvrdo bojuje za svoje právo znovu zasadnúť do milionárskeho kresla. Na 
dôvažok sa rozhodol „splatiť“ [televíznej stanici] dlh a podáva na ňu žalobu. 
„Tentoraz za urážku, ohováranie a poškodzovanie dobrého mena, či už ako fyzickej 
alebo právnickej osoby,” dodáva spolumajiteľ firmy [mesto] obchodujúcej s 
mobilnými telefónmi.  



6 ROZSUDOK RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. proti SLOVENSKU (č. 3)  

Spor o správnu odpoveď na [štrnástu] otázku sa tak zvrtol úplne iným smerom. 
Dozvie sa verejnosť niekedy pravdu?” 

3.  Článok z 22. mája 2004 

35.  Titulka článku na prednej strane bola:  

„Očitá svedkyňa o škandále v [názov kvízu] 

Viem, ako švindľoval.“ 

36.  Úvodný odsek na titulnej strane znel nasledovne:  

„Nový Čas získal svedectvo od ženy, ktorá sa odhodlala prehovoriť o čudných 
praktikách zo zákulisia nakrúcania relácie [meno kvízu]! „Už vtedy televízny štáb 
podozrieval [A.], že má pri sebe tajné zariadenie,“ hovorí svedkyňa.” 

37.  Článok pokračoval na strane 20 s titulom a podtitulom: 

„Súťažiaci [A.] vraj mal pri sebe zariadenie, aké nosia vládni činitelia 

Očitá svedkyňa prehovorila“ 

38.  Úvodný odsek na tejto strane znel nasledovne: 

„Nový Čas získal svedectvo ženy, ktorá sa až s odstupom niekoľkých týždňov 
odvážila prezradiť veľké tajomstvo zo zákulisia nakrúcania [meno televíznej súťaže]. 
Táto žena tvrdí: „Bola som pri tom, keď televízny štáb [televíznej stanice] odhalil, že 
súťažiaci [A.] podvádzal! Už počas nakrúcania mu prišli na to, že mal pri sebe 
zariadenie, ktoré nosia vládni činitelia.” 

39.  Samotný text článku znie nasledovne:  

„Diváčka si postupne vybavuje aj ďalšie podozrivé okamihy. Nakrúcanie údajne 
museli niekoľkokrát stopnúť a [A.] prekladali mikrofón z jednej strany obleku na 
druhú. „Zrejme sa im už vtedy niečo nezdalo. Vypočula som si aj rozhovor medzi 
režisérom a technikom, ktorý sa odohral v zákulisí. Hovorili, že im podozrivo 
naskakujú kmitočty na prístrojoch a nevedia si to vysvetliť,“ rozpráva podrobnosti 
diváčka z [mesto]. Podľa jej názoru obom nervóznym mužom očividne odľahlo, keď 
[A.] odchádzal zo štúdia len s [ekvivalentom približne 2 500 EUR] vo vrecku. Ich 
posledná veta vraj znela: „Ešteže to dopadlo takto. Predstav si, že by vyhral 
[ekvivalent približne 50 000 EUR].” 

Celú diskusiu si aj po niekoľkých týždňoch pamätá veľmi dobre, dokonca dokáže 
presne opísať režiséra i technika.  

Dramaturg [názov televíznej súťaže], [meno], uvádza: „Podozrenia sme mali, ale 
neboli natoľko silné, aby sme podnikli nejaké kroky. Nechceli sme nespravodlivo 
vyrieknuť obvinenie. Myslím, že sme postupovali správne.“ 

Očitá svedkyňa týchto udalostí nechce zverejniť svoju identitu, pretože sa obáva 
množných následkov svojej otvorenej spovede. (Jej meno i kontakt má Nový čas k 
dispozícii). 

Ako by mohol súťažiaci podvádzať? [A.] podniká v oblasti mobilných telefónov, 
takže táto oblasť mu je dobre známa. A v tom je celý fígeľ. Stačilo to iba dobre 
zorganizovať a zahrať. Hráč mohol mať v publiku komplica, ktorý mal počas 
nakrúcania neustále zapnutý mobil a otázky v súťaži sa tak ľahko dozvedela osoba na 
opačnom konci linky. Táto osoba spolu s partiou priateľov okamžite vyhľadali 



 ROZSUDOK RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. proti SLOVENSKU (č. 3) 7 

správnu odpoveď na internete alebo v encyklopédiách. [A.] ju potom mohli oznámiť 
prostredníctvom mikrozariadenia, ktoré mohol mať pripevnené na tele.  

Fakt, že pracovníci z televízneho štábu prišli na nejasnosti už počas nakrúcania a nič 
neurobili, je podľa očitej svedkyne zarážajúci. „Asi to chceli ututlať. Nerátali však s 
tým, že ich pán A. zažaluje za nepresné znenie otázky,“ domnieva sa.” 

40.  Článok končil neutrálnym zhrnutím kľúčových prvkov príbehu.  

D.  Žaloba na ochranu osobnosti 

41.  Dňa 16. júla 2004, so zreteľom na vyššie uvedené články, A. oslovil 
sťažujúcu sa spoločnosť s návrhom na mimosúdnu dohodu pozostávajúcu z 
bezplatného uverejnenia ospravedlnenia a zaplatenia odškodnenia vo výške 
približne 26 300 EUR. Jeho návrh bol neúspešný. 

42.  Dňa 22. februára 2005 A. podal proti sťažujúcej sa spoločnosti 
žalobu na ochranu osobnosti  podľa § 11 a nasl. Občianskeho zákonníka 
(zákon č. 40/1964 Zb., v účinnom znení) a domáhajúc sa rovnakého 
odškodnenia ako v jeho návrhu zo 16. júla 2004 (pozri predchádzajúci 
odsek).  

43.  Pokiaľ ide o článok z 11. mája 2004, A. tvrdil, že vyvolal falošný 
dojem, že bol obvinený z trestného činu, a že bol podvodník. Navyše, jeho 
fotografia, celé meno a vek boli zverejnené bez jeho súhlasu.  

Pokiaľ ide o článok z 18. mája 2004, tvrdil, že obsahoval vyjadrenia, 
ktoré boli vyňaté z kontextu, a že tento článok mal negatívne dôsledky na 
jeho vzťahy v rodine, v práci a s jeho klientmi.  

Nakoniec, pokiaľ ide o článok z 22. mája 2004, A. tvrdil, že obsahoval 
klamlivé, vymyslené a zavádzajúce závery. 

44.  Sťažujúca sa spoločnosť sa bránila proti žalobe prostredníctvom 
advokáta, ktorý je ten istý právnik ako ten, ktorý ju zastupuje pred Súdom 
(pozri vyššie odsek 2) a ktorý ju zastupoval vo vnútroštátnom konaní.  

Vo vyjadrení sťažujúca sa spoločnosť namietala, že v článkoch prinášala 
informácie, ktoré sa týkali otázok legitímneho verejného záujmu. V tejto 
súvislosti poukázala na to, že kvíz mal extrémne vysokú sledovanosť a tým, 
že A. sa stal svojou dobrovoľnou účasťou „osobou verejného záujmu“, 
ktorá musela tolerovať väčšiu mieru zasahovania do jej osobnosti. Voľba 
spravodajskej techniky bola výhradným právom sťažujúcej sa spoločnosti. 
Čo sa týka napadnutých článkov, bolo predovšetkým evidentné, že obsahujú 
podozrenia a nie preukázané skutočnosti. Hoci niektoré formulácie 
obsahovali stupeň žurnalistického zveličenia a provokácie, kontext a obsah 
článkov vo svojom súhrne nenechal nikoho na pochybách, pokiaľ ide o 
skutočné okolnosti. Navyše, A. mal možnosť sa vyjadriť. 

45.  V ďalšom vyjadrení sťažujúca sa spoločnosť podala podrobnú 
analýzu správania A., ktorá podľa sťažujúcej sa spoločnosti vyvolala 
podozrenie, že podvádzal. Podanie je založené na podrobných odkazoch na 



8 ROZSUDOK RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. proti SLOVENSKU (č. 3)  

judikatúru Dohovoru a zahŕňa tiež argumenty popierajúce nárok na náhradu 
škody.  

46.  Vo veci rozhodoval na prvom stupni Okresný súd Bratislava II, 
ktorý uskutočnil šesť pojednávaní, vykonal dokazovanie výsluchom 
účastníkov konania a piatich svedkov a preskúmal listinné dôkazy.  

47.  Osoba identifikovaná v článku z 22. mája 2006 ako očitá svedkyňa 
bola vypočutá na pojednávaní 10. mája 2006. Poprela, že by podala 
vyjadrenie v osobitnom znení naznačené citáciou v úvodnom odseku na 
strane 20 z dňa vydania (pozri vyššie odsek 38), ale inak potvrdila všetko, 
čo jej bolo pripisované v článku z toho dňa.  

E.  Prvostupňový rozsudok  

48.  Dňa 18. decembra 2006 okresný súd vyhovel žalobe tým, že nariadil 
sťažujúcej sa spoločnosti uverejniť ospravedlnenie a zaplatiť A. ekvivalent 
približne 1 450 EUR ako odškodnenie. 

49.  Okresný súd konštatoval, že sťažujúca sa spoločnosť zasiahla do 
osobnostných práv žalobcu bez prijateľného odôvodnenia. Venoval 
pozornosť kategorickému jazyku niektorých tvrdení, ako „Nebola to čistá 
hra!“, „Namiesto miliónov, pôjdeš sedieť!“ a „Pôjdeš sedieť za podvod!“ 
a zhodnotil, že nenaznačovali žiadnu polemiku. 

50.  Podľa názoru okresného súdu používanie výrazov ako „zrejme“, 
„možno“ a „podozrenie“ nezbavilo vydavateľa „zodpovednosti za 
pravdivosť zverejňovaných údajov“ a nebol rozdiel v tom, či sťažujúca sa 
spoločnosť citovala výroky druhých alebo vyslovila svoje vlastné názory, 
rovnako nezáležalo na tom, či úmyselne uverejnila nepravdivé výroky alebo 
nedbanlivo prevzala závery niekoho iného. A taktiež nemalo vplyv na 
zodpovednosť vydavateľa to, či uverejnené tvrdenia a informácie boli alebo 
by mohli byť neskôr uverejnené inde. 

51.  Sťažujúca sa spoločnosť neuniesla svoje dôkazné bremeno, pokiaľ 
ide o pravdivosť tvrdenia, že A. v kvíze podvádzal, žiaden zo svedkov to 
nebol schopný potvrdiť a všetci sa odvolávali len na podozrivé správanie A. 
Navyše podozrenie nebolo nikdy potvrdené políciou (pozri vyššie odsek 
14). 

52. Okrem toho okresný súd mal za to, že trestné oznámenie televíznej 
stanice mohlo byť určitou formou odvety za to, že sa A. domáhal vrátenia 
do súťaže. Z pohľadu súdu za daných okolností postavenie A. ako osoby 
verejného záujmu nebolo dôležité. 

53.  Okresný súd osobitne konštatoval, že  

„bolo irelevantné, či A. bol osobou verejného záujmu alebo nie, pretože... pokiaľ by 
aj články mohli byť považované za polemické a hodnotiace, pokiaľ sa opierali o 
okolnosti, o ktorých bol oznamovaný nepravdivý údaj, predstavovali citeľný 
neoprávnený zásah do práva navrhovateľa na ochranu osobnosti“.  



 ROZSUDOK RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. proti SLOVENSKU (č. 3) 9 

54.  Čo sa týka výšky náhrady nemajetkovej ujmy, okresný súd 
poznamenal, že hanlivé články boli uverejnené v denníku s veľkou 
čitateľnosťou, a že niektoré z nich boli uverejnené na titulnej strane. Hoci 
navrhovateľ nepreukázal, že by trpel znížením vážnosti v rodine 
a u priateľov alebo že by utrpel stratu zákazníkov pri podnikaní, jeho 
vážnosť utrpela v širšej spoločnosti. 

F.  Odvolanie 

55.  Sťažujúca sa spoločnosť sa odvolala, zopakujúc svoje 
predchádzajúce argumenty a dodajúc, inter alia, že napadnuté články 
neevokovali nič viac len podozrenia, pre ktoré v každom prípade existoval 
pevný skutkový základ. 

56.  Dňa 5. júna 2008 Krajský súd v Bratislave potvrdil napadnutý 
rozsudok. Stotožnil sa so sťažujúcou sa spoločnosťou, že A. sa 
prostredníctvom svojej účasti v televíznom kvíze stal osobou verejného 
záujmu, a že stupeň ochrany jeho osobnosti, ktorú si zasluhoval, sa preto 
znížil. Tento znížený štandard ochrany sa však aplikoval len v rozsahu, v 
akom bol uverejnený materiál pravdivý a v rozsahu, v akom mali 
hodnotiace úsudky reálny základ. 

57.  Krajský súd sa tiež stotožnil so sťažujúcou sa spoločnosťou, že 
články mali polemický charakter a týkali sa podozrenia. Napriek tomu 
v znení rozsudku krajského súdu boli napadnuté články  

„objektívne spôsobilé zasiahnuť do práv navrhovateľa, pretože nevychádzali 
z pravdivého skutkového základu, a preto nepožívali ochranu. Súd prvého stupňa 
správne konštatoval, že vykonané dokazovanie nepreukázalo, že navrhovateľ v hre 
podvádzal...” 

58.  Pokiaľ ide o vyjadrenie očitej svedkyne citované v článku z 22. mája 
2006 krajský súd konštatoval, že bolo prezentované ako skutkové  tvrdenie, 
čím nebola daná čitateľovi žiadna možnosť urobiť si iný úsudok ako ten, že 
A. podvádzal. Bolo irelevantné, že článok nasledoval a bol založený na 
predchádzajúcich článkoch, pretože len uvedením zdroja sa sťažujúca sa 
spoločnosť nemohla zbaviť svojej zodpovednosti za neoprávnený zásah. 

G.  Konečné vnútroštátne rozhodnutie 

59.  Dňa 17. septembra 2008 sťažujúca sa spoločnosť napadla rozsudok 
krajského súdu prostredníctvom sťažnosti podľa článku 127 ústavy, 
namietajúc porušenie článku 10 Dohovoru, rekapitulujúc všetky svoje 
predchádzajúce argumenty s podrobnými odkazmi na judikatúru Dohovoru 
a tvrdiac, že všeobecné súdy opomenuli zodpovedať na množstvo jej 
hmotných argumentov.  



10 ROZSUDOK RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. proti SLOVENSKU (č. 3)  

60.  Dňa 26. februára 2009 ústavný súd odmietol sťažnosť ako zjavne 
neopodstatnenú. Nezistil ústavne relevantnú svojvôľu, nezákonnosť, 
nedostatok alebo nezrovnalosť v odôvodnení súdov. Navyše, pripomenul, že 
podľa jeho konštantnej judikatúry, všeobecný súd nemôže byť nositeľom 
„sekundárnej zodpovednosti“ za porušenie základných práv a slobôd 
hmotného charakteru, ak neboli porušené ústavnoprocesné pravidlá. Keďže 
žiadne porušenie ústavnoprocesných pravidiel nebolo namietané, nemohlo 
byť porušené ani žiadne hmotné právo. 

II.  RELEVANTNÉ VNÚTROŠTÁTNE PRÁVO A PRAX 

61.  Relevantné vnútroštátne právo bolo zosumarizované, napríklad, v 
prípade Ringier Axel Springer Slovakia, a.s. proti Slovensku (č. 41262/05, 
ods. 53 a nasl., 26. júl 2011) a Ringier Axel Springer Slovakia, a.s. proti 
Slovenskej republike ((rozh.), č. 35090/07, 4. október 2011). 

62.  Okrem toho v náleze v nesúvisiacej veci sp. zn. IV. ÚS 107/2010 
z 28. októbra 2010 ústavný súd vo vzťahu k údajnému porušeniu práv 
vydavateľa podľa článku 10 Dohovoru v konaní na ochranu osobnosti proti 
nemu konštatoval, že jazyk používaný v tlači, taký ako „zjavne” a „údajne” 
v princípe vylučuje zásah do osobnosti v zmysle § 11 a nasl.  Občianskeho 
zákonníka, pretože akýkoľvek názor, stanovisko a kritika, hoci vyjadrená 
dogmatickým spôsobom, bola ako všeobecné pravidlo prípustná, vzhľadom 
na to, že sloboda prejavu bola jedným zo základných princípov 
demokratickej spoločnosti. 

63.  V rovnakom náleze ústavný súd tiež osobitne odmietol premisu 
aplikovanú súdmi v predmetnej veci (pozri vyššie odsek 50), že nezáleží na 
tom, či osoba zodpovedná za zásah do osobnosti inej osoby úmyselne 
uverejnila nepravdy alebo či sa nedbalo spoliehala na závery niekoho iného.  

V tomto ohľade mal ústavný súd za to, že daná premisa poprela základný 
prvok, na ktorom bola založená judikatúra Súdu k slobode prejavu.  
Predovšetkým, pokiaľ ide o novinárov a média, mali privilegovanú pozíciu 
vo sfére šírenia správ zahrňujúcu možnosť uchýliť sa k určitým 
zjednodušeniam a dokonca k nepresnostiam, pokiaľ celková prezentácia 
uverejnených informácií v relevantnom čase korešpondovala existujúcim 
okolnostiam.  



 ROZSUDOK RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. proti SLOVENSKU (č. 3) 11 

PRÁVO 

I.  NAMIETANÉ PORUŠENIE ČLÁNKU 10 DOHOVORU  

64.  Sťažujúca sa spoločnosť sa sťažovala, že výsledok konania o žalobe 
na ochranu osobnosti proti nej bol v rozpore s jej právami chránenými 
podľa článku 10 Dohovoru, ktorý znie nasledovne:  

„1.  Každý má právo na slobodu prejavu. Toto právo zahŕňa slobodu zastávať 
názory a prijímať a rozširovať informácie alebo myšlienky bez zasahovania štátnych 
orgánov a bez ohľadu na hranice. Tento článok nebráni štátom, aby vyžadovali 
udeľovanie povolení rozhlasovým, televíznym alebo filmovým spoločnostiam. 

2.  Výkon týchto slobôd, pretože zahŕňa aj povinnosti a zodpovednosť, môže 
podliehať takým formalitám, podmienkam, obmedzeniam alebo sankciám, ktoré 
ustanovuje zákon a ktoré sú nevyhnutné v demokratickej spoločnosti v záujme 
národnej bezpečnosti, územnej celistvosti alebo verejnej bezpečnosti, predchádzania 
nepokojom a zločinnosti, ochrany zdravia alebo morálky, ochrany povesti alebo práv 
iných, zabráneniu úniku dôverných informácií alebo zachovania autority a 
nestrannosti súdnej moci.” 

A.  Prijateľnosť 

65.  Súd poznamenáva, že sťažnosť nie je zjavne nepodložená v zmysle 
článku 35 ods. 3 písm. a) Dohovoru. Ďalej poznamenáva, že nie je 
neprijateľná ani z iných dôvodov. Preto musí byť vyhlásená za prijateľnú. 

B.  Podstata 

1.  Argumenty strán 

66.  Sťažujúca sa spoločnosť namietala, že vnútroštátne súdy sa pri 
vyhlásení rozsudku proti nej svojvoľne výlučne zamerali na ochranu 
súkromia A., a že vôbec neprihliadli na jej právo na slobodu prejavu. 
Predložila množstvo ďalších argumentov, vrátane toho, že podozrenia 
zverejnené sťažujúcou sa spoločnosťou nemali byť posudzované z pohľadu 
pravdivosti, ale výlučne na základe toho, či mali alebo nemali adekvátny 
skutkový základ. Súdy na sťažujúcu sa spoločnosť uvalili neprimerané 
bremeno, keď od nej požadovali, aby preukázala to, čo netvrdila, 
predovšetkým, že A. bol vinným z podvodu.   

67.  V odpovedi vláda vzniesla množstvo argumentov zdôrazňujúc 
trestnoprávne konotácie zverejnených informácií vo svetle prezumpcie 
neviny a skutočnosti, že napadnuté informácie boli uverejnené v jednom 
z najčítanejších denníkov v krajine.  

68.  Vláda uviedla, že všeobecné súdy a napokon tiež ústavný súd 
náležite preskúmali vec a dospeli k záveru, že nebolo zistené, že A. spáchal 
skutok, ktorý mu bol pripisovaný v napadnutých článkoch. 



12 ROZSUDOK RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. proti SLOVENSKU (č. 3)  

69.  Ďalšie argumenty vlády sa týkajú opomenutia sťažujúcej sa 
spoločnosti dať sťažovateľovi možnosť vyjadriť sa k informáciám  
uverejneným v článku z 22. mája 2004 a prezentovaným s odvolaním sa na 
očitú svedkyňu (pozri vyššie odseky 35 – 39), zatiaľ čo údajná očitá 
svedkyňa poprela, že by podala takéto vyjadrenie (pozri vyššie odsek 47).  

70.  Ďalej vláda zastávala názor, že výška odškodnenia priznaná A. bola 
primeraná, a že spôsob, akým sťažujúca sa spoločnosť zabezpečila 
informovanie o účasti A. v súťaži bol nevhodný a v rozpore s princípom 
bona fides.   

71.  V odpovedi sťažujúca sa spoločnosť inter alia zdôraznila, že 
napadnuté články neevokovali, že A. spáchal niečo nesprávne, ale len, že 
bol podozrivý zo spáchania niečoho; že takéto podozrenie nevyšlo od 
sťažujúcej sa spoločnosti, ale od organizátora súťaže; a že bolo v každom 
prípade šírené na internete. 

Mala byť zodpovedaná otázka, či za okolností prípadu sťažujúca sa 
spoločnosť mala právo zverejniť sporný materiál, ktorým podľa tvrdenia 
sťažujúcej sa spoločnosti, disponovala.  

Vnútroštátne súdy si však nepoložili túto otázku, nechali ju, aby ju 
zodpovedala a vyžadovali od sťažujúcej sa spoločnosti, aby preukázala 
niečo, čo nebolo možné dokázať, konkrétne pravdivosť hodnotiacich 
úsudkov.  

72.  Okrem toho sťažujúca sa spoločnosť tvrdila, že jej právne argumenty 
v merite boli v skutočnosti uznané ústavným súdom, hoci v inej veci (pozri 
vyššie odseky 62 a 63). 

73.  V ďalšej odpovedi vláda inter alia dodala, že aj za predpokladu, ak 
by napadnuté informácie boli považované za hodnotiaci úsudok, 
neobsahovali primeraný skutkový základ; že nález ústavného súdu uvedený 
sťažujúcou sa spoločnosťou bol prijatý až po napadnutých rozsudkoch v 
predmetnom prípade; a že aj použitie opatrného jazyka ako „so všetkou 
pravdepodobnosťou” a „veľmi pravdepodobne” mohlo stále odporovať 
princípu prezumpcie neviny. 

2.  Posúdenie Súdom 

(a)  Zásah, zákonnosť a legitímny cieľ  

74.  Súd konštatuje, a medzi stranami ani nebolo sporné, že výsledok 
konania o žalobe A. proti sťažujúcej sa spoločnosti na ochranu jeho 
osobnosti predstavoval zásah do práva sťažujúcej sa spoločnosti na slobodu 
prejavu, tak ako ho zaručuje článok 10 ods. 1 Dohovoru. 

75.  Ďalej Súd konštatuje, a podobne to nebolo medzi stranami sporné, že 
namietaný zásah bol v súlade so zákonom, konkrétne s § 11 a nasl. 
Občianskeho zákonníka, a že sledoval legitímny cieľ ochrany povesti a práv 
iných.  



 ROZSUDOK RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. proti SLOVENSKU (č. 3) 13 

Teda jediným sporným bodom je, či zásah bol „nevyhnutný“ v 
„demokratickej spoločnosti“.  

 (b)  Nevyhnutnosť 

(i)  Všeobecné princípy 

76.  Súd poznamenáva, že predmetný prípad vyvoláva špecifickú otázku 
slobody prejavu podobnú tým, akými sa zaoberal v predchádzajúcich 
veciach, konkrétne právami a povinnosťami novinárov pri zverejňovaní 
tvrdení o tretích stranách. 

77.  Ustálená judikatúra Súdu vo veci (pozri Ringier Axel Springer 
Slovakia, a.s. (č. 41262/05), citovaný vyššie, ods. 94-100, spolu s ďalšími 
odkazmi) môže byť zhrnutá nasledovne: 

- Sloboda prejavu predstavuje jeden zo základných pilierov 
demokratickej spoločnosti a mimoriadnu dôležitosť majú garancie 
poskytované tlači. Zatiaľ čo tlač nesmie prekročiť hranice stanovené inter 
alia v záujme „ochrany povesti alebo práv iných”, napriek tomu je na nej, 
aby oznamovala informácie a myšlienky verejného záujmu. Úlohou tlače 
nie je len oznamovanie takýchto informácií a myšlienok: verejnosť má tiež 
právo ich prijímať. Ak by to bolo inak, tlač by nebola schopná plniť dôležitú 
úlohu „verejného strážneho psa”. 

- Právo na slobodu prejavu sa nevzťahuje len na „informácie” alebo 
„myšlienky” prijímané priaznivo, či považované za neškodné alebo 
nedôležité, ale aj na tie, ktoré pohoršujú, šokujú, či znepokojujú štát alebo 
akúkoľvek skupinu spoločenstva. Navyše, sloboda tlače tiež zahŕňa 
prípadné uchýlenie sa k preháňaniu alebo dokonca k provokácii. 

- Rozlišuje sa medzi uvedením faktov a hodnotiacimi úsudkami. Zatiaľ 
čo existenciu faktov možno preukázať, pravdivosť hodnotiacich úsudkov 
nemožno.  

- Článok 10 Dohovoru však negarantuje úplne neobmedzenú slobodu 
prejavu aj vo vzťahu k tlači vyjadrujúcej sa o veciach vážneho verejného 
záujmu. V zmysle odseku 2 článku, výkon tejto slobody nesie so sebou 
„povinnosti a zodpovednosť”, ktoré sa uplatňujú tak isto na tlač. Z dôvodu 
„povinností a zodpovednosti”, neodmysliteľných pri výkone slobody 
prejavu, podliehajú garancie poskytované novinárom článkom 10 
v súvislosti s informovaním o veciach verejného záujmu podmienke, že títo 
konajú v dobrej viere za účelom poskytnúť presné a spoľahlivé informácie v 
súlade s novinárskou etikou. Okrem toho sa vyžadujú špecifické dôvody na 
to, aby boli médiá zbavené všeobecnej povinnosti overiť skutkové 
vyhlásenia, ktoré urážajú súkromné osoby. Či existovali takéto dôvody, to 
závisí najmä na povahe a miere predmetného ohovárania a na miere, do akej 
môžu média primerane považovať svoj zdroj za dôveryhodný vo vzťahu k 
tvrdeniam. 



14 ROZSUDOK RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. proti SLOVENSKU (č. 3)  

-  Test „nevyhnutnosti v demokratickej spoločnosti” vyžaduje od Súdu 
aby posúdil, či namietaný zásah zodpovedal „naliehavej spoločenskej 
potrebe”. Pri posudzovaní, či takáto „potreba” existovala a aké opatrenia 
mali byť prijaté v súvislosti s ňou, majú vnútroštátne orgány určitý stupeň 
voľnej úvahy. Táto právomoc voľného uváženia však nie je neobmedzená, 
ale ide ruka v ruke s európskou kontrolou Súdu, ktorého úlohou je 
rozhodnúť s konečnou platnosťou, či obmedzenie je zlučiteľné so slobodou 
prejavu, tak ako je chránená článkom 10. 

- Úlohou Súdu pri výkone jeho dozornej funkcie nie je nahradiť 
vnútroštátne orgány, ale skôr preskúmavať podľa článku 10 Dohovoru 
rozhodnutia, ktoré vydali v rámci svojej voľnej úvahy. 

- Toto neznamená, že kontrola je obmedzená na zistenie, či žalovaný štát 
vykonával svoju voľnú úvahu primerane, starostlivo alebo v dobrej viere; 
to, čo Súd musí urobiť, je pozrieť sa na namietaný zásah vo svetle prípadu 
ako celku. Súd musí najmä rozhodnúť, či dôvody poskytnuté 
vnútroštátnymi orgánmi na ospravedlnenie zásahu boli relevantné a 
dostatočné, a či vykonané opatrenia boli primerané sledovanému 
zákonnému cieľu. Pri tomto sa Súd musí presvedčiť, že vnútroštátne orgány, 
založiac svoj názor na prijateľnom posúdení relevantných skutočností, 
aplikovali štandardy, ktoré boli v súlade s princípmi zakotvenými v článku 
10. Súd sa musí tiež presvedčiť, či vnútroštátne orgány našli spravodlivú 
rovnováhu medzi ochranou slobody prejavu, tak ako je upravená v článku 
10 a ochranou povesti tých, voči ktorým boli vyslovené tvrdenia, právom, 
ktoré je ako aspekt práva na súkromný život chránené článkom 8 Dohovoru. 

 (ii)  Aplikácia všeobecných princípov na predmetný prípad  

78.  Za okolností tohto prípadu Súd konštatuje, že sťažujúca sa 
spoločnosť uverejnila v Novom čase sériu článkov týkajúcich sa účasti A. 
v populárnom všeobecno-vedomostnom kvíze vysielanom na národnom 
televíznom kanáli. Súd poznamenáva v tomto ohľade, že účasť A. v tomto 
kvíze pritiahla širokú pozornosť médií, v Novom čase a inde, že bola 
predmetom živej debaty na viacerých internetových fórach, a že takáto 
pozornosť by sa mohla pripisovať, inter alia, tomu, čo bolo v hre, ako aj 
skutočnosti, že okrem oficiálneho postupu sa A. rozhodol domáhať sa 
svojho práva na pripustenie do súťaže prostredníctvom médií.  

79.  Hoci vnútroštátne súdy uznali v danom kontexte, že A. sa stal 
osobou verejného záujmu v zmysle judikatúry Dohovoru (pozri vyššie 
odsek 56), mali za to, že toto jeho postavenie nehralo žiadnu úlohu, pretože 
aj za predpokladu že uverejnené výroky bolo treba považovať za hodnotiace 
úsudky, boli založené na okolnostiach, o ktorých boli uverejnené nepravdy 
(pozri vyššie odsek 53), a že výsledný nižší štandard ochrany sa aplikoval 
len vtedy, ak bol uverejnený materiál pravdivý a akékoľvek prípadné 
hodnotiace úsudky mali reálny základ (pozri vyššie odsek 56). 



 ROZSUDOK RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. proti SLOVENSKU (č. 3) 15 

80.  Mohlo by sa teda javiť, že vnútroštátne súdy sa podľa všetkého 
uchýlili k forme toho, čo Súd už preskúmal ako „doktrínu pravdivosti 
informácií“ (pozri Ringier Axel Springer Slovakia, a.s. (č. 41262/05), 
citovaný vyššie, ods. 34, 42, a 101). Prítomnosť tejto doktríny v tomto 
prípade sa zdá byť zdôraznená špecifickým vyjadrením okresného súdu, 
podľa ktorého také označenia ako „údajne”, „možno” a „podozrenie” 
nezbavovali vydavateľa zodpovednosti za pravdivosť uverejnených 
informácií a jeho názorom, že otázky úmyslu, nedbanlivosti, zdroja 
informácií a skutočnosti, či bol alebo nebol citovaný nemali žiaden význam 
(pozri vyššie odsek 50). 

81.  V tomto ohľade Súd pripomína, že rozsah, v ktorom sťažovateľ 
môže primerane považovať zdroj informácií za hodnoverný musí byť 
určený vo svetle situácie ako sa sťažovateľovi javila v danom čase a nie 
s výhodou spätného pohľadu po určitom čase (pozri Bladet Tromsø a 
Stensaas proti Nórsku [VK], č. 21980/93, ods. 66, ECHR 1999 III). 

82.  Súd však nemôže opomenúť uznať náležitosť niektorých 
argumentov a úvah vlády, pokiaľ ide o posúdenie súladu sťažujúcej sa 
spoločnosti s jej „povinnosťami a zodpovednosťou” podľa článku 10 
Dohovoru. Avšak poznamenáva, že tieto argumenty a úvahy sú skutkovo a 
právne odlišné od tých, ktorými sa zaoberali vnútroštátne súdy.  

83.  V skutočnosti je Súd toho názoru, že bolo podstatné, aby 
vnútroštátne súdy starostlivo zvážili prítomnosť a stupeň verejného záujmu 
pri uverejňovaní napadnutých informácií v predmetnom prípade, ako aj 
mieru rovnováhy medzi akýmkoľvek takýmto verejným záujmom a 
záujmami dotknutých jednotlivcov, vzhľadom na to, že vnútroštátne súdy sú 
v princípe lepšie vybavené zistiť relevantné skutočnosti na zabezpečenie 
právnej analýzy. Toto sa aplikuje aj na otázku bona fides sťažovateľa a 
iných aspektov prípadu nevyhnutných na zistenie, či konal v súlade s 
„povinnosťami a zodpovednosťou” obsiahnutými v článku 10 ods. 2 
Dohovoru (pozri Ringier Axel Springer Slovakia, a.s. (č. 41262/05), 
citované vyššie, ods. 109). 

84. Ku skutkovým okolnostiam Súd poznamenáva, že hoci sťažujúca sa 
spoločnosť tvrdila, že články sa týkali veci legitímneho verejného záujmu, 
zdá sa, že vnútroštátnymi súdmi nebol vykonaný alebo posúdený žiaden 
dôkaz a nebol prijatý žiaden osobitný záver vo vzťahu k tomuto argumentu; 
ani sa nezdá, že by bola venovaná akákoľvek súdna pozornosť prítomnosti 
alebo absencii dobrej viery na strane sťažujúcej sa spoločnosti, účelu 
sledovanému uverejnením článkov alebo akémukoľvek inému kritériu 
relevantnému pre posúdenie súladu sťažujúcej sa spoločnosti s jej „právami 
a povinnosťami“ v zmysle článku 10 ods. 2 Dohovoru.  

85.  Súd je toho názoru, že v dôsledku nepreskúmania vyššie uvedených 
prvkov prípadu o vnútroštátnych súdoch nemožno povedať, že „aplikovali 
štandardy, ktoré boli v súlade s princípmi zahrnutými v článku 10 alebo „že 
sa opreli o prijateľné posúdenie relevantných skutočností” (pozri 



16 ROZSUDOK RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. proti SLOVENSKU (č. 3)  

Kommersant Moldovy proti Moldavsku, č. 41827/02, ods. 38, 9. január 
2007). 

86.  Okrem toho, pokiaľ ide o procesné záruky obsiahnuté v článku 10 
Dohovoru (pozri, napríklad, Andrushko proti Rusku, č. 4260/04, ods. 53, 14. 
október 2010, spolu s ďalšími odkazmi), Súd konštatuje, že sťažujúca sa 
spoločnosť podala sťažnosť podľa článku 127 ústavy na ochranu jej 
hmotných práv podľa článku 10 Dohovoru. Ústavný súd však odmietol 
sťažnosť na základe premisy, vychádzajúcej len z jeho vlastnej 
rozhodovacej praxe, že takýto prostriedok nápravy nebol dostupný, pretože 
nebolo zistené žiadne porušenie procesných pravidiel (pozri vyššie odsek 
60).  

87.  Vyššie uvedené posúdenia sú dostatočné na to, aby umožnili Súdu 
dospieť k záveru, že právna ochrana, ktorú obdržala sťažujúca sa 
spoločnosť na vnútroštátnej úrovni nebola zlučiteľná s požiadavkami článku 
10 Dohovoru. Z toho dôvodu došlo k porušeniu tohto ustanovenia. 

II. APLIKÁCIA ČLÁNKU 41 DOHOVORU 

88.  Článok 41 Dohovoru stanovuje: 

 „Ak Súd dospeje k záveru, že bol porušený Dohovor alebo jeho protokoly, a ak 
vnútroštátne právo dotknutej Vysokej zmluvnej strany umožňuje len čiastočnú 
nápravu, Súd prizná v prípade potreby poškodenej strane spravodlivé 
zadosťučinenie.“ 

A.  Škoda 

89.  Sťažujúca sa spoločnosť požadovala 4 431,45 EUR ako náhradu 
škody a trov konania, ktoré boli vyplatené A. na základe napadnutých 
rozsudkov.  

Sťažujúca sa spoločnosť tiež požadovala 10 000 EUR ako odškodnenie 
za nemajetkovú ujmu. 

90.  Vláda nepredložila žiadne  osobitné vyjadrenie vo vzťahu k prvému 
nároku a druhý spochybnila ako prehnaný.  

91.  Súd sa domnieva, že nárok na odškodnenie z titulu vyplatenej škody 
a vynaložených nákladov podľa napadnutých rozsudkov má byť 
preskúmaný z hľadiska majetkovej škody. Majúc za to, že existovala 
príčinná súvislosť medzi majetkovou škodou a konštatovaným porušením 
podľa Dohovoru (pozri, napríklad, Bladet Tromsø a Stensaas proti Nórsku 
[VK], č. 21980/93, ods. 75-7, ECHR 1999 III), priznáva sťažujúcej sa 
spoločnosti celú sumu požadovanú z tohto titulu, čo je 4 431,45 EUR spolu 
s akoukoľvek daňou, ktorou môže byť zaťažená. 

92.  Súčasne, rozhodujúc na spravodlivom základe, Súd priznáva 
sťažujúcej sa spoločnosti 9 750 EUR spolu s akoukoľvek daňou, ktorou 
môže byť zaťažená, z titulu nemajetkovej ujmy. 



 ROZSUDOK RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. proti SLOVENSKU (č. 3) 17 

B.  Náklady a výdavky 

93.  Sťažujúca sa spoločnosť tiež požadovala 1 271,34 EUR ako trovy 
právneho zastúpenia na vnútroštátnej úrovni a pred Súdom, ako aj 265,55 
EUR za súdne trovy vynaložené pred odvolacím súdom. 

Na podporu prvého z nárokov sťažujúca sa spoločnosť predložila 
vyhlásenie podpísané advokátom, že právne služby na vnútroštátnej úrovni 
a pred Súdom boli skutočne poskytnuté a zaplatené.  

Pokiaľ ide o výšku nároku týkajúceho sa trov konania, bola vyčíslená na 
základe množstva vykonaných „úkonov právnych služieb” a odmeny za 
každý takýto „úkon“ stanovenej na národnej úrovni podľa tarifnej odmeny.  

 94.  Vláda tvrdila, že by nemali byť vyplatené žiadne náklady a 
výdavky, ktoré boli vynaložené v konaní pred všeobecnými súdmi. Pokiaľ 
ide o trovy právneho zastúpenia vynaložené pred ústavným súdom a pred 
Súdom, poukazovala na to, že sťažujúca sa spoločnosť nepredložila žiaden 
doklad preukazujúci, že bola povinná zaplatiť tieto trovy, alebo že ich 
skutočne zaplatila.  

95.  Podľa judikatúry Súdu je sťažovateľ oprávnený na náhradu nákladov 
a výdavkov iba v rozsahu, v akom boli nevyhnutne vynaložené a boli 
odôvodnené, čo do výšky (pozri, napríklad, Iatridis proti Grécku 
(spravodlivé zadosťučinenie) [VK], č. 31107/96, ods. 54, ECHR 2000-XI). 

96.  Súd konštatuje, že sťažujúca sa spoločnosť mala rovnakého 
právneho zástupcu vo vnútroštátnom konaní, ako aj pred Súdom (pozri 
vyššie odseky 2 a 44), a že prostredníctvom svojho právneho zástupcu bola 
viac aktívna pri uplatňovaní svojich práv na vnútroštátnej úrovni, aj pred 
Súdom. Preto nemožno mať pochybnosti, že právne služby, za ktoré sa teraz 
domáha náhrady, boli skutočne vynaložené. Súd považuje za prirodzené, že 
takéto právne služby sú podmienené náhradou, ktorú je možné dosvedčiť 
čestným prehlásením právneho zástupcu sťažujúcej sa spoločnosti, 
pravdivosť ktorého nemožno spochybniť žiadnymi prostriedkami. Okrem 
toho Súd považuje výšku nároku z titulu trov právneho zastupovania za 
primeranú.   

97.  Berúc do úvahy dokumenty, ktoré má k dispozícii a vyššie uvedené 
kritéria, Súd sa domnieva, že požadovaná suma by mala byť priznaná v 
plnom rozsahu. Preto priznáva sťažujúcej sa spoločnosti 1 536,89 EUR na 
pokrytie akýchkoľvek nákladov z tohto titulu.  

C.  Úroky z omeškania 

98.  Súd považuje za primerané, aby úroky z omeškania vychádzali 
z minimálnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky, zvýšenej o tri 
percentá.  



18 ROZSUDOK RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. proti SLOVENSKU (č. 3)  

Z TÝCHTO DÔVODOV SÚD JEDNOMYSEĽNE 

1. vyhlasuje jednomyseľne sťažnosť za prijateľnú; 
 
2.  rozhoduje jednomyseľne, že došlo k porušeniu článku 10 Dohovoru; 
 
3.  rozhoduje, piatimi hlasmi ku dvom, 

(a)  že žalovaný štát je povinný vyplatiť sťažujúcej sa spoločnosti v 
lehote troch mesiacov odo dňa, kedy rozsudok nadobudol v súlade s 
článkom 44 ods. 2 Dohovoru právoplatnosť, nasledujúce čiastky: 

 (i) 4 431,45 EUR (štyritisícštyristotridsaťjeden eur a štyridsaťpäť 
centov) spolu s akoukoľvek daňou, ktorou môže byť zaťažená z 
titulu majetkovej škody; 
(ii) 9 750 EUR (deväťtisícsedemstopäťdesiat eur), spolu s 
akoukoľvek daňou, ktorou môže byť zaťažená z titulu nemajetkovej 
ujmy; 
(iii) 1 536,89 EUR (tisícpäťstotridsaťšesť eur a osemdesiatdeväť 
centov), spolu s akoukoľvek daňou, ktorou môže byť zaťažená z                                                           
titulu nákladov a výdavkov; 

(b)  že od uplynutia uvedených troch mesiacov až do vyplatenia budú k 
uvedeným sumám pripočítané úroky z omeškania vo výške 
zodpovedajúcej minimálnej úrokovej sadzbe Európskej centrálnej banky 
počas obdobia omeškania, zvýšenej o tri percentá; 

 
4.  zamieta jednomyseľne zvyšok nároku sťažujúcej sa spoločnosti na 

spravodlivé zadosťučinenie. 
 
Vyhotovené v anglickom jazyku a v súlade s pravidlom 77 ods. 2 a 3 

Rokovacieho poriadku Súdu písomne oznámené 7. januára 2014. 

 Marialena Tsirli Alvina Gyulumyan 
zástupkyňa tajomníka predseda 

V súlade s článkom 45 ods. 2 Dohovoru a pravidlom 74 ods. 2 
Rokovacieho poriadku Súdu je pripojené k tomuto rozsudku samostatné 
stanovisko sudkyne Gyulumyanovej a sudcu López Guerry.  

A.B.G. 
M.T. 



 RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. v. SLOVAKIA (č. 3) ROZSUDOK –  19 
 SAMOSTATNÉ STANOVISKO 

ČIASTOČNE NESÚHLASNÉ STANOVISKO SUDKYNE 
GYULUMYANOVEJ A SUDCU LÓPEZ GUERRY 

Hlasovali sme s väčšinou, že došlo k porušeniu článku 10 Dohovoru. 
Pokiaľ však ide o priznanie spravodlivého zadosťučinenia podľa článku 41 
Dohovoru, odlišujeme sa od väčšiny. Sumu priznanú z titulu nemajetkovej 
ujmy považujeme za očividne prehnanú.  

Nemožno pochybovať o tom, že konzistentnosť judikatúry Súdu pri 
priznaní spravodlivého zadosťučinenia má tiež osobitný význam a 
odškodnenie má vplyv na schopnosť vlády predvídať. V rovnaký deň sa Súd 
zaoberal identickou otázkou v inej veci, podanou rovnakou sťažujúcou sa 
spoločnosťou (č. 21666/09) a priznaná nemajetková ujma bola podstatne 
nižšia ako v predmetnom prípade. Nepoznáme žiadne dôvody, prečo 
v tomto prípade priznať viac.  

 


